Інституційний аудит у Літківській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів імені М. П. Стельмаха (Село Літки Броварського району Київської області)

 

З 04.11 до 08.11 2019 р. в Україні відбувся пілотний інституційний аудит закладу загальної середньої освіти, що був організований Державною службою якості освіти. Під час аудиту компетентні фахівці вивчали діяльність школи за чотирма напрямами: освітнє середовище; здобувачі освіти; педагогічні працівники; управлінські процеси закладу освіти. Аудит ретельно підготовлений, а саме розроблено: Абетка для директора: Рекомендації до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі загальної середньої освіти; за чотирма перерахованими напрямами діяльності школи створено спеціальний інструментарій – опитувальники, анкети, форми для спостереження, звіту тощо. Крім членів комісії аудиту, були запрошені спостерігачі − начальники та головні спеціалісти відділів інституційного аудиту з шести областей України для навчання процедурі аудиту та представник Громадської організації «Школа адаптивного управління соціально-педагогічними системами» для створення незалежних висновків процесу. Висновки спостерігачів є основою для корекції змісту інструментарію і методики проведення аудиту. Усі матеріали для вивчення підготовлені виважено і в контексті наукових вимог. Здійснення аудиту засвідчило, що весь інструментарій в основному валідний, лише потребує незначної лінгвістичної корекції. Порядок проведення аудиту підтвердив логічну обґрунтованість розробленої методики, впевнив, що для підвищення об’єктивності відповідей всі інтерв’ювання необхідно здійснювати в перший день перебування комісії в закладі.

Слід зазначити, що спочатку колектив школи зустрів комісію насторожено. Проте вже з другого дня, переконавшись у тому, що це не інспекторська перевірка, а допомога школі у створенні внутрішньої системи забезпечення якості освіти, учителі і керівники закладу зацікавлено спілкувалися з членами комісії і спостерігачами. За період аудиту здійснено також навчання педагогічного колективу щодо забезпечення якості загальної середньої освіти на адаптивних засадах.

Важливим є те, що для проведення аудиту були залучені різні посадові особи держслужби та представники регіональних відділів інституційного аудиту, а також представники науки і освітньої громадської організації. Це дало змогу здійснити багатосторонню експертизу підготовлених матеріалів для аудиту та методики його здійснення.

При всіх позитивах цільової установки, організації та проведення інституційного аудиту залишається проблематичним його поєднання з питаннями державного нагляду. Обов’язковість перевірки виконання рекомендацій державного нагляду може викликати упереджене ставлення до аудиту. Тому бажано розділити ці для функції ДСЯО, і виїжджати окремо для аудиту й окремо для державного нагляду.

У цілому перший досвід проведення інституційного аудиту склався позитивно, засвідчив доцільність його здійснення і користь для педагогічного колективу і керівництва закладу загальної середньої освіти. Тепер черга за кваліфікованою підготовкою експертів до аудиту та керівників шкіл до створення внутрішньої системи забезпечення якості освіти.

Наприкінці хочу висловити подяку керівнику групи інституційного аудиту Вергуну Юрію Валерійовичу за толерантність і підтримку позитивного мікроклімату в процесі здійснення аудиту та надання допомоги колективу Літківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів імені М. П. Стельмаха щодо створення системи внутрішнього забезпечення якості освіти.

Дякую ректору УІПА доктору педагогічних наук, професору Коваленко Олені Едуардівні за надання можливості брати участь у таких державних заходах і створювати позитивний імідж Української інженерно-педагогічної академії та кафедри педагогіки, методики і менеджменту освіти.

Єльникова Галина Василівна, доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки, методики і менеджменту освіти Української інженерно-педагогічної академії.